ponedjeljak, 10. srpnja 2017.

ISKONSKI STRAH



REDATELJ: Gregory Hoblit
GLAVNE ULOGE: Edward Norton, Richard Gere, Laura Linney, Frances McDormand, Joe Spano
TRAJANJE: 129 minuta
NAZIV ORIGINALA: Primal Fear
GODINA PROIZVODNJA: 1996

"Zašto se kockati s novcem kada se možete kockati sa ljudskim životima." - Martin Vail

“Iskonski strah” (“Primal Fear”) je američki film iz 1996. godine redatelja Gregoryja Hoblita. Scenario je pisan prema istoimenom književnom djelu autora Wiliama Diehla, a 2002. godine snimljen je indijski remake pod nazivom „Deewangee“. Film se može svrstati među najbolje filmove u nekoliko različitih kategorija: jedna od najboljih sudskih drama/trilera, jedan od filmova s najboljim debitantskim nastupom (Edward Norton) te jedan od najboljih filmova u kojem glavni lik ima psihofizičkih problema, nedostataka.

U filmu su indirektno povezani brojni negativni slučajevi: malverzacije i bitka za zemljište između gradskih moćnika, seks skandal u koji je uključen vrh Katoličke crkve, te monstruozno ubojstvo nadbiskupa koje uključuje 78 uboda nožem pri čemu je ostao bez prstiju, očiju, te još ponekog ekstremiteta. Aaron Stampler (Edward Norton) uhvaćen je sav krvav prilikom pokušaja bijega, te je optužen za ubojstvo nadbiskupa. Ulogu njegovog branitelja, brzinom munje, preuzima ugledni odvjetnik Martin (Marty) Vail (Richard Gere) uživa biti u središtu pažnje, kao i u fokusu medija. Osim što pred sobom ima naizgled izgubljen slučaj, ulog postaje znatno veći, te se stvari dodatno kompliciraju kada ulogu tužiteljice dobije Vailova bivša djevojka Janet Venable ( Laura Linney). Preko slučaja njih dvoje rješavaju neke svoje osobne razmirice i repove koji se vuku iz prošlosti, a na kocku stavljaju ugled, karijeru, čak i vlastiti život.


Richardu Gereu („Dani raja“, „Hachi: Priča o psu“, „Lijepa žena“)  odlično je legla uloga inteligentnog, snalažljivog, arogantnog odvjetnika, te se ovo može smatrati jednom od njegovih najboljih uloga u karijeri. Kroz čitav film možemo vidjeti odnosno čuti zanimljiva Vailova razmišljanja poput rečenice koju kaže svakom novom klijentu prilikom njihova prvog susreta: „Jeste li čuvali novac za crne dane? Jer sad je crno, da crnje ne može biti...“ ili pak situacija u kojoj objašnjava zašto ne ide u Las Vegas: „Zašto se kockati sa novcem, kada se možete kockati sa ljudskim životima?“ U ulozi njegove suparnice, kako na sudu, tako i u životu izvan posla, nastupa  vrlo dobra Laura Linney („Trumanov show“, „Mistična rijeka“, „Egzorcizam Emily Rose“), te je i u njenom slučaju ovo jedna od najbolje odrađenih uloga u karijeri. Njihove sudare u sudnici odlično sprječava i razdvaja Alfre Woodard u ulozi profesionalne, odmjerene i tolerantne sutkinje Shoat.



Kao šećer na kraju, treba spomenuti fenomenalnu debitantsku ulogu Edwarda Nortona koji je dvostrukom ulogom oduševio čitav filmski svijet. Norton je izabran među 2100 kandidata, a ulogu Aarona su prethodno odbili Leonardo DiCaprio i Will Wheaton. Unatoč fenomenalnoj Nortonovoj ulozi koja je uslijedila u „Klubu boraca“, usuđujem se reći da je uloga Aarona Stamplera ujedno i njegova najbolja uloga u karijeri. Nortonova interpretacija Aarona za mnoge je ljubitelje filma jedna od najboljih premijernih uloga u povijesti. Norton se izvrsno transformira iz tihog, jadnog, preplašenog i nevinog Aarona u agresivnog, brutalnog i žestokog Roya, toliko uvjerljivo da gledatelj ima dojam da je riječ o različitim glumcima. Svoje odlične glumačke sposobnosti, koje uključuju mogućnost transformacije u više različitih likova, kasnije je potvrdio u filmovima koji su uslijedili. Prvi primjer je „Američka povijest X“ gdje se odlično iz okorjelog neonacističkog skinheada pretvara u sasvim normalnu, kulturnu i zrelu osobu, a drugi, manje poznat, je „Miris trave“ u kojem glumi dvojicu braće potpuno različitih karakteristika - jedan je gospodin, drugi narkoman. 
Film je prošao vrlo dobro kod publike, nešto slabije kod kritike. Na IMDb-ju ima ocjenu 7.7, a na Rotten Tomatoesu 89% od publike i 74% od kritike, dok mu Metacritic daje iznenađujuće slabu 4.7 ocjenu.

Autor recenzije: Domagoj Bencun

Nema komentara:

Objavi komentar