nedjelja, 12. ožujka 2017.

KORPORACIJA




AUTORI SERIJE: David i Alex Pastor
GLAVNE ULOGE: Sean Teale, Allison Miller, Eddie Ramos, Julia Ormond, Dennis Haysbert
TRAJANJE: 1 sezona - 10 epizoda
NAZIV ORIGINALA: Incorporated


Klimatske promjene uništile su planet. Nestašica je hrane, glad je postala svakodnevica za većinu stanovnika jedinog nam planeta. Države postoje, ali samo na papiru – većina ih je bankrotirala. Multinacionalne korporacije kontroliraju svijet i vode borbu za tržište odnosno podjelu preostalih prirodnih resursa.
Ljudi su podijeljeni u dvije skupine – prva malobrojnija, živi u zelenoj zoni. Zelena zona područje je privilegija, normalnog života. Stanovnici zelene zone većinom su zaposlenici korporacija. Svi ostali, osiromašeni i obespravljeni, žive u crvenoj zoni. Područje je to nesigurno za život, zagađeno kriminalom, nagriženo siromaštvom. Zeleni dolaze kod crvenih kada žele divlju zabavu – seks, drogu ... Bez rock'n rolla. Svaki pokušaj infiltracije crvenih u zeleni, korporativni svijet zabranjen je i strogo se sankcionira...
Prethodno napisane rečenice nisu dio Nostradamusova proročanstva ili vizija nekog drugog proroka već uvod u televizijsku seriju "Korporacija" španjolskih autora Davida i Alexa Pastora. "Korporacija" nosi potpis televizijske kuće "SyFy": serija je okupila zanimljivu glumačku ekipu (uz provjerene serijske snage – Seana Tealea, Allison Miller i Denisa Haysberta u "Korporaciji" nastupa i, pomalo zaboravljena, uvijek pouzdana Julia Ormond) no treba spomenuti da iza projekta stoji i kompanija "Pearl Street Films". "Pearl Street Films" osnovali su holivudski dinamični duo Ben Affleck i Matt Damon. Prije dvadesetak godina Affleck i Damon privukli su svjetla pozornice scenarijem za film "Dobri Will Hunting". Priča nagrađena "Oscarom" tada mladim filmašima omogućila je ulazak u Hollywood i realizaciju novih projekata. Iako su njihove karijere krenule u različitim pravcima, "Pearl Street Filma" i dalje povezuje Damona i Afflecka. Ime kompanije moguće je pronaći na uvodnim špicama recentnih projekata dvojice filmaša ("Zakon noći", "Jason Bourne") a "Korporacija" potvrđuje da je dinamični duo zainteresiran i za zanimljive televizijske priče.
Najveći adut "Korporacije" je intrigantna, u dijelovima i provokativna priča. Autori serije u prvi plan stavljaju multinacionalne kompanije koje su postale veće od država, važnije od života zaposlenika. Korporacije kako ih vide Pastori na neki su način ekstremni primjer kako bi današnje kompanije mogle izgledati za 50-60 godina (radnja serije smještena je u 2074 godinu).


Stieg Larsson u svojoj je "Milenij" trilogiji spomenuo kako najveće kompanije današnjice izmiču kontroli i iznimno je teško kontrolirati njihovo poslovanje. Mnoge današnje kompanije postale su nezasitna čudovišta za koje ne postoji dosta kada je u pitanju zarada. Diskretno ulaze u živote zaposlenika, kontroliraju situaciju. Pedeset godina kasnije autori serije radikaliziraju situaciju do krajnjih granica – korporacije su moćnije od države (nad njima ne postoji nikakva kontrola), zaposlenici su pod strogom kontrolom, imaju vlastiti represivni aparat i direktno sudjeluju u igrama koje utječu na sudbinu čovječanstva. Privatan život za zaposlenike gotovo da i ne postoji – za razliku od većine koja preživljava u crvenoj zoni, zaposlenici uživaju privilegije, ali cijena je visoka. Zaboravite privatni život – čak i u trenucima opuštanja poslodavac vas prati. Budućnost kako ga vide autori serije briše granice između privatnog i poslovnog. Postoje samo vojnici velikih korporacija. Na drugoj strani su osiromašeni, crveni koje čeka teška kazna ako ukradu komad mesa. Ostaje nam tek nada da će priča "Korporacije" ostati fikcija, a ne proročanski prikaz budućnosti Davida i Alexa Pastora.
Autori serije ne daju uznemirujući prikaz budućnosti isključivo na globalnoj razini (sumorna budućnost oslikana je mnogim provokativnim i intrigantnim detalja poput japanske tv reklame u kojoj se poziva tamošnje gledatelje da preuzmu brigu o gladnoj američkoj djeci) nego se bavi životima pojedinca. Glavni lik serije je Ben koji se iz crvene uspio ubaciti u zelenu zonu. Oženio je Lauru, kćerku prve žene Spige, biotehnološkog diva - jedne od najmoćnijih svjetskih korporacija (odnos Laure i Bena, između ostalog, propitkuje bračna i roditeljska pitanja). Ben je i visokopozicionirani dužnosnik Spige kojem se pruža mogućnost da napreduje i dođe do 40 kata – mjesta s najvećim ovlastima u korporaciji. No Benov cilj nije život u zelenom blagostanju – on želi pronaći Elenu, staru ljubav čija je sudbina, životna priča puno kompliciranija i tužnija od Benove...


Od trenutka kada nas upozna s glavnim protagonistima serija kreće u više narativnih pravaca od kojih nisu svi podjednako zanimljivi. Događanja u Spigeu, korporativne igre, podmetanja i spletkarenja zaposlenika snažniji su dio priče. Zanimljivo je gledati način na koji su autori serije istaknuli beskrupuloznost pojedinih zaposlenika te bolesnu ambicioznost koja ne poznaje granice (scena sa štakorom).
 Događanja izvan Spigea, dio radnje koji se odnosi na zelenu zonu slabiji su dio priče, pomalo površan i bitno manje zanimljiv. Autori su pretjerali s brojem protagonista, postoje bitni detalji priče koji su nedorečeni. Da, "Korporacija" trpi zbog previše likova te (pre)čestih flashbackova. Vrijeme će pokazati da li je riječ o pretjeranoj ambicioznosti ili je riječ o samouvjerenosti autora koji očekuju da "Korporacija" neće biti one season wonder odnosno da će njihova priča dobiti još poneku sezonu. 
Koliko god secirali i analizirali "Korporaciju" uvijek se vraćamo na pitanje koje se postavlja nakon odgledane uvodne epizode – "Koji su izgledi da budućnost čovječanstva izgleda poput priče serije?". Obzirom na događanja posljednjih godina, tektonske poremećaje u svjetskom poretku, jačanju velikih kompanija i sve većoj podjeli ljudskog društva na (pre)bogatu manjinu i većinu koja nastoji (pre)živjeti takav scenarij nije nemoguć. Upravo u tim detaljima leže glavni razlozi za gledanje serije. Neizvjesna sadašnjost koja bi se mogla pretvoriti u tešku, za većinu ljudi, pretešku budućnost. Budućnost kakvu možemo vidjeti u "Korporaciji".




Nema komentara:

Objavi komentar