petak, 25. studenoga 2016.

DOLAZAK



REDATELJ: Dennis Villeuneuve
GLAVNE ULOGE: Amy Adams, Jeremy Renner, Forest Whitaker
TRAJANJE: 116 minuta
NAZIV ORIGINALA: Arrival

"Sjećanja su, ponekad, čudna stvar." - Louise Banks

Nakon prvog gledanja trailera za film "Dolazak" u zraku je ostalo samo jedno pitanje - Je li moguće napraviti originalan film o susretu s vanzemaljcima?. Nakon silnih kontakata, bezdana, bliskih susreta i dana nezavisnosti postoji li nešto novo, nešto što do sada nismo vidjeli na filmu? Trailer je izgledao vrlo dobro, ali priče o traileru su više-manje iste. Najave često znaju prevariti, ionako se i od loših filmova može napraviti (barem) dobar trailer. Razlog optimizmu i nada da priča o prvom kontaktu nije iscprljena svakako je bio kanadski redatelj Dennis Villeneuve. Villeneuve je posljednjih godina snimio nekoliko sjajnih filmova o temama puno puta viđenim na velikom platnu (otmica, borba protiv narko kartela... ). Filmovi su to s snažnim redateljskim potpisom, drugačiji od ostalih sa sličnom tematikom. Upravo je takav i "Dolazak" - originalan prvi kontakt, predivno snimljen jedan od najozbiljnijih kandidata za film godine.




Svijet je u panici; neidentificirani leteći objekti rasporedili su se na nekoliko lokaciji. Svemirski brodovi visoki 500 metara na nebu su i čekaju. Vanzemaljci su stigli, ali to isprva, čini se,  pretjerano ne uzbuđuje profesoricu Louise Banks, najpoznatiju i najpriznatiju svjetsku lingvisticu. Redovito odlazi na nastavu, odustaje tek kada se učionica ispraznila. Vanzemaljci su važniji od njenih predavanja. Ubrzo nakon dolaska Louise posjećuje pukovnik Weber. Američka vojska treba prevoditeljicu sposobnu dešifrirati jezik vanzemaljaca. Prvi kontakt pukovnika i profesorice prolazi neuspješno, ali ubrzo Louise pristaje otići na jednu od lokacija na kojoj se nalaze tajanstveni leteći objekti.....


Film funkcionira na dvije razine koje povezuje lik profesorice Banks. Prva je priča o odnosu Louise i njene kćeri dok se druga odnosi na susret i komunikaciju s vanzemaljicima. Iako priče naizgled nisu povezane one se savršeno nadopunjuju. Nevjerojatna je količina empatije koju redatelj pokazuje prema likovima filma, ponajviše prema Louise. Trenuci prvog susreta Louise s vanzemaljcima prikazani su s puno dramatike i detalja. Profesorica je istovremeno uzbuđena, zbunjena, preplašena i zadivljena. Redatelj je Louise prikazao upravo onako kako bi obična žena (ili čovjek) reagirala na situaciju. Redateljev trud da gledatelju prenese emotivna stanja glavne junakinje bio bi nemoguć bez još jednog izvrsnog izdanja Amy Adams. Njena interpretacija ključ je uspjeha i uvjerljivosti priče filma, ona je izvrstan primjer ženske duhovne i emotivne snage. intelektualnih sposobnosti. U dosadašnjoj karijeri Amy Adams ima niz vrlo dobrih i odličnih izdanja, pet nominacija za "Oscara". Uloga u "Dolasku" najzrelija je i najkompleksnija u dosadašnjoj glumičinoj karijeri. Šesta nominacija je vrlo izvjesna.



"Dolazak" nije jedan do onih SF filmova nakon kojih se treba potražiti dodatna objašnjenja s područja fizike i astronomije. Redateljski jezik Denisa Villeneuvea jednostavan je i gledatelju jasan. Važan detalj jer "Dolazak" sugerira da  jezik uvjetuje spoznaju. 
Gledatelji željni filmskog obračuna s vanzemaljcima poput onoga u "Danu nezavisnosti" vjerojatno će iz kino dvorane izaći nezadovoljni. Umjesto akcijskog okršaja redatelj je snimio film o susretu s vanzemaljcima koji najviše govori o nama. Ljudima. Vječnim ljudskim temama, ali i svijetu u kojem živimo. "Dolazak" na diskretan način prikazuje utjecaj medija na svakodnevni život. Razmjere panike koja polako preuzima ljudsko društvo nakon dolaska aliena gledatelj većinom saznaje preko televizijskih izvještaja. Kako vrijeme prolazi tenzije rastu, panika je sve veća. U pozadini pregovora između ekipe koju predvodi profesorica Banks s hektopodima Abottom i Costellom (tako je Ian Donnelly, prvi suradnik profesorice nazvao vanzemaljce) odvija se globalna vojno-politička aktivnost. Zanimljivo je da film kao kreatore politike i ponašanja prema vanzemaljcima ističe Rusiju i Kinu. SAD je korak iza, slijedi njihove akcije. Redateljevo viđenje odnosno komentar trenutnog svjetskog poretka ili umiljavanje tamošnjoj publici? Prosudite sami.



Dva su bitna detalja kojima se film bavi a tiče se današnje stanja ljudske vrste. Prvi je razjedinjenost, manjak solidarnosti i povjerenja među narodima, državama u cilju postizanja višeg cilja. Drugi je nedostatak tolerancije odnosno ta vječna potreba pripadnika ljudske vrste za uništenjem nepoznatog, svega onog što ne razumiju. Sve što je drugačije, strano ne može biti prijateljsko često se moće čuti i vidjeti u svijetu kojem živimo.
Najsnažnija poruka koju film šalje je vrijednost života. U cijeloj svakodnevnoj strci, zbrci i jurnjavi zaboravljamo da je život najveća vrijednost i bogatstvo koje imamo. Da, život je opterećen problemima, nedoumicama i nepravdama ponekad i tragičnim događajima, ali je i dalje najveći dar koji smo dobili. Često zaboravljamo na tu činjenicu. "Dolazak" je stigao da nas podsjeti.



Kao i uvijek Villeneuve je vizualno besprijekoran. Tmurno, olovno nebo gledamo cijelim trajanjem fima; ono pojačava neizvjesnost raspleta. Kadrovi su kristalno čisti, jasni i često izgleda kao da je pred gledateljem intimni art film a ne projekt težak pedesetak milijuna dolara. Unutrašnjost svemirskog broda, Abbott i Costello te način njihove komunikacije napravljeni su na originalan način. "Dolazak" je film koji jednako oduševljava izgledom i sadržajem. I glazbom.
Uz spomenutu, izvrsnu Amy Adams najvažnije uloge u filmu tumače Jeremy Renner i Forest Whitaker. Renner tumači Iana Donnellya čovjeka koji potvrđuje da iza svake uspješne žene stoji muškarac. Forest Whitaker je uobičajeno pouzdan u ulozi pukovnika Webera, produžene ruke vojnog vodstva SAD-a.
"Dolazak" je predivno snimljen, poetičan, pametan, slojevit i emotivan film kojim kanadski redatelj Denis Villeneuve potvrđuje status jednog od najboljih filmaša današnjice. Film koji spada u najvrednija ovogodišnja ostvarenja te zaslužuje nekoliko gledanja. Nakon "Dolaska" ideja o nastavku "Blade Runnera" koji režira Villeneuve ne izgleda loše.

OCJENA: 10


Nema komentara:

Objavi komentar