petak, 30. listopada 2015.

ISTREBLJIVAČ




REDATELJ: Ridley Scott
GLAVNE ULOGE: Harrison Ford, Rutger Hauer, Sean Young, Edward James Olmos, Daryl Hannah, M. Emmet Walsh,                
TRAJANJE: 117 minuta
NAZIV ORIGINALA: Blade Runner

"I've seen thing that you people don't believe.
Attack ships on fire off the shoulder of Orion
I watched C-beams glitter in the dark near the Tanhauser Gate
All this moments will be lost in time....Like tears...In rain
Time to die" - Roy Batty

NEKOLIKO GODINA KASNIJE


     Mnogi će od nas iz vlastitog iskustva posvjedočiti kako je uvijek lakše kročiti utabanim stazama i kretati se unutar zadanih gabarita, zar ne? Posve logično, no zanimljivo je s druge strane obzora primjetiti kako je napredak, kada govorimo o umjetnosti, upravo bivao nošen na leđima izvanrednih pojedinaca koji su sjekli raslinje pred sobom čisteći tako staze za one koji koračaju iza njih čineći time njihove puteve bezbrižnima i spokojnima ili onih koji su pod vlastitim rukama prekrojavali zadane gabarite tvoreći nove, samo njima svojstvene. Sukladno navedenim faktorima umnožak je vrlo jasan, obogaćeni smo za ono što nazivamo Deveta simfonija, Labuđe jezero, Zločin i kazna, Mona Lisa te ćemo za ove prilike navesti i Blade Runnera.




     Početkom 1980-tih Ridley započinje kako s produkcijom tako i sa samim snimanjem spomenutog filma. Usprkos početnim trzavicama oko scenarija projekt je ipak uspješno zaživio. Na glumačkoj dispoziciji Scott je imao Harrison Forda, Rutger Hauera, Seana Younga i mnoge druge. Mozaik je napokon uspješno kompletiran te je cjelokupno spomenuto društvo moglo komotno zasukati rukave i prionuti poslu. Radnja filma smještena je u, sada ne tako daleku, 2019. godinu. Korporacija Tyrell, pod vlasništvom dr. Eldona Tyrella (Joe Turkel), kreirala je umjetnu inteligenciju gotovo identičnu ljudima. Najnovija serija replikanata poznatija je pod nazivom Nexus 6. Navedeni modeli  ljudima su uglavnom služili kao robovi za kolonizaciju drugih planeta. Problem kako za ljude tako i za Nexuse nastaje nakon pobune potanjih. Ljudi ih nakon tog čina stavljaju na svojevrsnu listu za odstrel. U tom trenutku na scenu nastupaju Istrebljivači među kojima je i Rick Deckard (Harrison Ford). Rick dobiva zadatak umiroviti (ne istrijebiti) četvero replikanata koji se vraćaju na Zemlju pronaći svog stvoritelja.



     Ono što je započeo Alienom Scott je dovršio Blade Runnerom. Spomenutim projektima zapečatio je svoje ime te stvorio svojevrsni trademark svog redateljskog lika i djela. Svojstveno za Scotta u većini njegovih filmova je težnja za što većim razmjerom, odnosno epopejom. U Blade Runneru Scott je pričom, objektivno gledajući, zahvatio široki dijapazon, no veličina ili ljepota u navedenom je, zavisi kako gledate, što se nije pogubio u istoj. Fiksira nekoliko jednostavnih postulata važnih za priču (kompanija Tyrell, okolnosti, Nexus 6...) te oko njih vješto gradi priču ne dopuštajući sam sebi bespotrebno lutanje. Interesantno je u SF filmu vidjeti koketiranje s nečim što primarno nije karakteristika istog žanra. Scott vješto koristi detektivske i dramske elemente u izazivanju osjećaja napetosti kod gledatelja. Tvoreći na taj način neku vrstu „futurističkog noira“. Likovi u filmu su odlično napisani, gledatelj u hipu ne može odlučiti na čijoj je strani, svi imaju valjane argumente za svoje postupke što ih čini vjerodostojnima i „živima“. Veliki plus isto tako ide na konto prikaza borbi između Ricka i Nexusa 6. Ono što Nexusi jesu pretočuje se u borbe te se ne zapada u nepotrebni chuchnorrizam. Ono što je isto tako svojstveno za ovaj film je relativno malo dijaloga, no isti je vrlo efektan i jezgrovit, te dobro doziran i pravovremen soundtrack.



      U samom se filmu Scott dotiče mnogih tema te nakon završne sekvence gledatelju  postavlja brojne upitnike. O pitanju podrijetla koketira Biblijskom tematikom koja je nepresušno vrelo za spomenuto područje već decenijama brojnim autorima pa tako i Scottu. Filozofski gledano, obrađuje uistinu širok spektar tema, navesti ćemo temu smrtnosti i neprestanog traganja za istinom kao sastavnim djelom ljudske prirode. S društvene pozicije obrađuje temu superiornosti i inferiornosti, dok s moralne pravo na bunt i opravdanost pojedinih postupka s obzirom na okolnosti u kojima se nalazimo. Ono što pri samom kraju valja istaknuti je što, bez obzira na gotovo crnu sliku čovječanstva kao takvog, nam film između pojedinih frameovima sugerira o prihvaćanju novog i odbacivanju straha.
     Za kraj, složiti ćemo se kako je film već 1982. godine udario pečat onome što će današnjem čovjeku biti jedna od gorućih tema- umjetna inteligencija i doza skepse prema istoj te problematika evolucije koja je dirigirana od nas samih. Zaključiti ćemo kako ja Blade Runner film koji je bosom nogom ostavio tragove u snijegu za buduće filmove  te dubok i sveobuhvatan egzistencijalistički  SF koji, bez obzira na obrađivanje mnogih tema, ne zapada u patetiku i bespotrebno filozofiranje već govori slikom u pokretu, onim što film u svojoj suštini i jest.


Autor recenzije: Nikola Fabijanić




Nema komentara:

Objavi komentar